$type=slider$meta=0$snip=0$rm=0

Cerdik Pintar    YOUR AD HERE!    title=    Rahsia Penulis    YOUR AD HERE!    Bisnes Air Balang    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    Bisnes Burger    YOUR AD HERE!   

[TIPS DAN PANDUAN] Makanan Yang Tidak Sesuai Untuk Sicomel!

[TIPS DAN PANDUAN] Makanan Yang Tidak Sesuai Untuk Sicomel!

Miaoo...Miaoo...Miaoo (versi kucing kesunyian)

Assalamualaikum dan Salam Isnin buat pelanggan baru dan sedia ada kami yang dikasihi, followers, bloggers, warga sahabat FB, pelawat dan tidak lupa pada pencinta kucing tegar yang dikasihi. Semoga dengan info yang dikongsi ini dapat memberi manfaat sebaiknya pada sicomel anda.


Mungkin ada di antara anda masih tidak tahu makanan yang tidak sepatutnya diberikan kepada sicomel tanpa menyedari makanan tersebut boleh mengancam kesihatan dan membahayakan kesihatan sicomel itu sendiri.

Antara makanan-makanan yang merbahaya :

• Tuna (ikan tongkol)
Ikan tuna tidak mengandungi nutrisi dan zat yang diperlukan oleh kucing, tidak sesuai pada sicomel malah boleh menyebabkan keracunan merkuri (mercury poisoning) jika ianya diberi secara berlebihan.

• Segala jenis bawang dan daun bawang
Bawang dan daun bawang boleh menyebabkan kurang sel darah merah, anemia, keracunan dan masalah 'gastrointestinal upset'

• Susu dan produk tenusu
Menghidangkan susu dan keju kepada kucing dewasa boleh menyebabkan masalah pada sistem penghadaman kerana kebanyakan kucing dewasa tidak boleh menghadamkan susu dan akan menyebabkan cirit-birit.

• Alkohol
Keburukan alkohol sama seperti kesannya pada manusia dan boleh menjejaskan hati dan otak. 2 sudu alkohol boleh menyebabkan seekor kucing yang seberat 2kg mengalami koma. Dan sesudu lagi boleh membunuhnya!

• Anggur dan kismis
Anggur dan kismis merupakan makanan ringan kegemaran arnab, hamster, dan haiwan-haiwan kecil yang lain. Tetapi jika diberikan kepada kucing, boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang dan membunuhnya.

• Kafein 
Pemberian kafein boleh memudaratkan dan kesannya tidak dapat akan dapat dibati. Antara simptom-simptom keracunan ialah lesu, bernafas dengan laju, kejang otot dan sawan. Kafein bukan saja terdapat dalam minuman seperti teh, kopi dan coklat, tetapi juga terdapat dalam minuman tenaga seperti Red Bull. Selain itu, kafein terdapat dalam ubat selsema untuk manusia dan ubat tahan sakit (painkiller) manusia.

• Coklat
Coklat boleh menyebabkan kematian. Tanda-tanda keracunan sama seperti keracunan lain, iaitu degupan jantung tak stabil, kejang otot, dan sawan.

• Gula-gula dan manisan
Gula-gula, gula getah, ubat gigi, dan apa saja manisan yang mengandungi xylitol boleh mengakibatkan peningkatan insulin dalam badan kucing anda, dan menyebabkan paras gula dalam badan merosot. Xylitol boleh mengakibatkan kegagalan hati. Tanda keracunan ialah muntah, lesu, hilang keseimbangan badan, sawan dan kegagalan hati.

• Lemak dan tulang haiwan
Lemak dan tulang boleh menyebabkan muntah dan cirit-birit. Selain itu, tulang boleh menyebabkan masalah tercekik dan mencederakan sistem penghadaman kucing.

• Telur mentah
Telur mentah mengandungi bakteria seperti salmonella dan E.coli. Protein dalam telur putih yang mentah yang dipanggil avidin menghalang penyerapan vitamin B biotin dan akan menyebabkan keguguran bulu, dan masalah kulit pada kucing.

• Daging dan ikan mentah
Seperti telur mentah, daging dan ikan mentah boleh mengandungi bakteria penyebab keracunan. Enzim dalam ikan mentah boleh menghapuskan thiamine, iaitu penyumbang vitamin B untuk kucing anda. Kekurangan thiamine boleh menyebabkan kerosakan otak dan koma.

• Makanan anjing
Sekali sekala memakan makanan anjing tak mengapa. tetapi perlu diingatkan makanan anjing tidak direka khas untuk keperluan kucing anda dan isi kandungan kedua-dua makanan ini adalah berbeza. Makanan kucing mengandungi lebih banyak protein, vitamin dan fatty acids. Pemberian makanan anjing secara berterusan menyebabkan kucing anda kekurangan zat dan nutrisi.

• Hati ayam
Kuantiti yang kecil tidak mengapa. Tetapi jika berlebihan akan menyebabkan keracunan vitamin A. Keadaan  ini boleh menjejaskan tulang kucing anda. Tumbesaran tulang akan terbantut dan kucing akan mengidapi osteoporosis. Keracunan vitamin A juga boleh membawa maut.

• Terlalu banyak 'treats'
Seperti manusia, terlalu banyak makan treats boleh menyebabkan obesiti dan diabetes.

• Yis/ragi roti
Kegunaan yis/ragi adalah sebagai penaik roti/kek. Sekiranya di makan oleh kucing, perut kucing anda akan membengkak dari dalam dan menyebabkan kesakitan. Yis/ragi juga boleh menyebabkan keracunan alkohol pada kucing.

• Ubat-ubatan manusia 
Kesilapan yang biasa dilakukan oleh pemilik kucing ialah memberi makan ubat-ubatan manusia kepada kucing mereka yang sakit. Jangan memberi ubat yang diberi dari farmasi kecuali telah mendapat pengesahan dari doktor. Ubatan seperti paracetamol, acetaminophen dan ibuprofen boleh menyebabkan kematian pada kucing.

• Dapur: Kucing Tidak Dibenarkan
Banyak barangan lain yang biasa ditemui di rak dapur boleh membahayakan kesihatan sicomel anda. Menyimpan barang-barang makanan di mana kucing anda tidak boleh mendapatkan barang-barang dapur tersebut dan hendaklah disimpan dalam almari yang bertutup akan membantu melindungi kucing anda daripada penyakit berkaitan dengan makanan yang serius.

• Jika Sicomel Anda keracunan, Apa Tindakan Anda?
Tidak kiralah apa situasi keadaan sekeliling anda, berkemungkinan kucing anda boleh mencari dan menelan apa yang tidak sepatutnya. Tindakan yang bijak adalah dengan menyimpan telefon klinik veterinar yang beroperasi 24jam, jika berlakunya kecemasan. Dapatkan bantuan khidmat dan nasihat dari doktor veterinar anda.

LIKE | KOMEN | KONGSI INFO

Notakaki: Kucing adalah karnivor dan perlukan daging sebagai makanan asas. Sebagai pemilik haiwan, adalah menjadi tanggungjawab anda menyediakan makanan yang seimbang untuk memastikan kucing anda berada dalam keadaan sihat. Makanan seperti daging lembu dan beras perang (brown rice) boleh diberikan dalam jumlah yang kecil dan tidak kerap. Cuba elakkan dari memberi makanan yang telah disenaraikan diatas demi kesihatan yang maksimum untuk sicomel.

KOMEN ANDA

BLOGGER: 9
  1. Anonymous5/26/2014

    Saya memberi makan kucing jenis mankoon ikan kembung rebus dan karot rebus. Makanan tersebut di campur bersama pada sebelah pg dan mlm diberi ikan kembung rebus. Dan sisipan whiskas. Adakah makanan berkhasiat?

    ReplyDelete
  2. Hi, kalau boleh kekalkan dengan ikan kembung & karot.....Tak silap kami, ramai breeder or cat lover buat makanan basah (home made wet food) yang berkhasiat untuk kucing mereka. Cecuba google mungkin anda akan menemui cara dan bahan untuk buatkan makanan berkhasiat untuk kucing anda.... TQ
    Post a Comment

    ReplyDelete
  3. Anonymous9/10/2014

    hai.. adakahmakanan homemade dari buah labu/pumpkin + ikan kembung sesuai utk kucing saya? ty

    ReplyDelete
  4. @Anonymous
    hai...Terima kasih diatas komen anda...boleh tapi dalam kuantiti yang sedikit sahaja asalkan semuanya dimasak terlebih dahulu...nak ikutkan kucing ni merupakan haiwan karnivor memakan makanan buruan. Memandangkan peredaran zaman kucing susah untuk berburu dan ianya bergantung makanan yang diberikan oleh pemilik....

    ReplyDelete
  5. Anonymous4/12/2016

    Ada ka ikan tuna takda zat pada kucing. Mana hang dapat ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikan tuna ada zat cuma kuantiti zat sgt sedikit berbanding isi ayam yang banyak kuantiti zat. Jika terlbih memberi makan ikan tuna boleh menghasilkan kecacingan dalam badan. Harap faham apa yang kami maksudkannya yer. Terima kasih :)

      Delete
  6. Saya pergi vet, dorang cakap kucing tak sepatutnya bagi makan ayam. Sikit pun tak boleh. Mcmana pulak ni?

    ReplyDelete
  7. Anonymous5/25/2018

    adakah makanan kucing jenama prodiet tidak sesuai dengan anak kucing?..

    ReplyDelete
  8. Bulu kucing saya kerap gugur.. Macam mana tak mau bagi dia gugur??

    ReplyDelete
Terima kasih kerana sudi komen. Kalau rajin komen le lagi ye... :-)

pstt: Komen berserta link ( <a href=http://..... ) akan di anggap spam. Terima kasih atas kerjasama anda.

[IKLAN] Pendapatan Lumayan, Ingin Menyertainya?, Sila klik banner!

Cerdik Pintar    title=    Rahsia Penulis    Bisnes Air Balang    yOUR AD HERE!    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    yOUR AD HERE!    Bisnes Burger    Nak Kurus?    yOUR AD HERE!   
yOUR AD HERE!   
Name

130 ekor kucing,1,1sahabat 1 malaysia,6,abused,1,adopt free services,11,advantage-cat,1,akta,2,aktiviti,1,al-fatihah,1,al-hijrah TV,1,anak angel phase 2,1,anak angel phase 3,1,anak angel phase 4,2,anak cheezy,1,anak cicy phase 2,1,anak gegirl junior fasa 1,2,anak gegirl phase 2,1,anak kucing,4,anak kucing parsi,1,anak kucing untuk di jual,2,anda soal kami jawab,1,angpau,2,aniayai,2,anjing,1,anjing dan kucing jalanan,1,announcement,1,antibiotik,1,arnab,1,artikel,5,assalamualaikum,1,astro awani,1,attention,1,available,1,bantahan,1,basmi kutu,1,bayer,1,bengal,1,beranak,1,berita harian,1,berkabung,1,bilik kaca mating,2,biz malaysia,1,blog,6,Blog contest,11,blog review,6,blogger segmen,1,blogger segment,1,bloggers,7,blogspot,4,boarding,8,boarding aidilfitri,1,boarding aidilfitri 2017,1,boarding aidilfitri 2018,1,boarding services,3,booking form,2,borang online boarding aidil fitri 2014,1,borang online boarding aidil fitri 2017,1,Borang Tempahan,3,british short hair,1,bubu meow meow,1,buffered earning,1,bunting,1,carta ZABP,1,cat adoption,5,cat birth,1,cat boarding,3,cat gathering in the garden,8,cat on instagram,1,cat pregnant,1,cat show,1,catless wednesday,3,cats competition show,1,cawangan baru,1,celebrate,1,chuki,1,classic tabby,1,comedy,2,comel,3,comot,1,contest review,2,contest review linky dot my 2015,1,cute cat,1,cuti,2,cuti sekolah,1,daporqlate,1,demam,1,demam kucing,1,dera,1,DIY,1,doa,3,doauntukMH370,2,domestic short hair,3,doodle,2,DSH,1,duit sampingan,1,dunia artis,1,dunia sicomel,1,emosi,1,entri,3,even,1,event,9,expo,3,facebook,18,fakta,1,fastival,1,fitnah,1,flea,1,flu,1,flyers,1,followers,8,foto,1,frame,1,friendster,2,fullhouse,1,funny,4,GA. give away,5,Gadget,1,gambar hiasan,1,ganjaran,1,gathering cat in the garden,3,gelagat,10,geng blogger,11,germisep,1,giveaway,7,glove,1,google,1,google earth,1,google maps,1,gps,1,grooming services,1,guinea pigs,1,hadiah,4,hamil,1,happy birthday,2,harga,1,hari raya aidil adha,4,hari raya aidil fitri,3,hari wilayah,1,harian metro,1,hasad dengki,1,hasil tangan,1,hiasan dinding,1,hibah,2,homemade,2,hotel kucing & spa kinrara,1,i want to touch a cats,1,icon,1,idea,1,iklan,9,imexa,2,inf,1,info,200,info kesihatan,47,info kucing,183,Info mylovely-cats,243,info sahabat,216,infografik,7,islam,2,jajan,1,jalan-jalan cari info,19,jalan-jalan cari kedai,3,jemputan khas,2,johor,1,joke,2,jual,1,kartun,1,kasih sayang,1,kasih sayang ibu,1,kejam,2,kemalangan,1,kembiri,1,kenagan,1,kenali sicomel,3,keputusan,2,kill,1,kinrara,1,kisah dongeng,1,kisah islam,2,kisah lawak,3,kisah nabi,2,kisah teladan,3,kitten,8,kitten for sales,8,klinik,1,koleksi,1,koleksi terhad,1,komen,1,komen anda,2,kongsi,1,konvensyen,1,kraftangan,1,kuala lumpur,1,kucing demam,1,kucing percuma,4,kucing sihat,1,kutu grooming,2,labus,1,lagu,1,larkin,1,lawak,9,lawak sicomel,6,lembah klang,1,Lenovo,1,Lenovo Yoga Tablet 10.1 Series,1,lensa niaga,1,limited edition,1,lion cut,1,lokasi,2,loket,1,luahan hati,1,lynk dot my,1,lynundi,1,maal hijrah,2,mac 2013,1,machiko flea,1,majalah,1,majalah haimeow,2,majlis daerah kluang,1,majlis rumah terbuka,1,makcik mala,1,mandian,1,mandian kutu,2,manila,1,mati dengan sengaja,1,matikan,1,matikan dengan suntikan,1,mating servis,1,maulidur rasul,2,MCFA,1,melaka,1,MEPS higway,1,MH370,2,mini petshop,1,momok,1,moral of story,1,motivasi,1,mudah.my,1,muning,1,myspace,3,nasi lemak kopi o,2,nasihat,1,navigation,1,networking,5,news,1,niat,1,nota penting,2,nuffnang,1,online shop,3,opening,1,organisasi pengurusan,6,packages ZABP,1,pakej kami,6,pakej mandian kutu,2,pameran,4,papan tanda,1,Pelanggan Kami,45,pembeli kucing,1,pembukaan,1,pembunuhan,1,pemenang,2,pemilik,2,pencarian bloglist,1,penderaan haiwan,1,pengguna,2,penghargaan,2,pengumuman,8,pengurusan haiwan,2,penjagaan sicomel,1,perasmian,1,peraturan,1,perayaan,2,percuma,5,perkhidmatan cat sitting,1,perkhidmatan grooming,6,perkhidmatan mating,15,perkhidmatan SAH,1,perkhidmatan trimming,2,persian semi flat face,5,persiapan awal,1,personal,1,pertandingan,31,pesanan,1,pet blower,1,pet lover,1,petition,1,petsafe,1,petua,1,photoshop,1,pick up services,1,posing,3,post,3,poster,2,pray4MH370,2,prince,2,produk baru,2,program,10,program santai,6,program sihat,11,Promosi,38,promotion,2,PTS,1,puasa,1,puchong,2,puisi,1,puppies,1,pusat jagaan haiwan,1,pusat jagaan kucing,1,pusat perlindungan kucing,1,put to sleep,1,putrajaya,1,Q-A,2,r.i.p,1,rabu tanpa perkataan,1,ragam kucing,13,ramadhan,1,rawat,1,review Services,1,rewards,1,RTM,1,rukun islam,1,sajak,2,sakit telinga dan mata,1,salam ramadhan,1,sales of kitten,12,sambal tempoyak petai ikan bilis,1,sambutan,1,sampul angpau versi ZABP,2,sampul hari raya 2013,1,sangkar baru,1,says dot com,1,school holiday,1,sedih,1,segera,1,segmen,34,segmen fb,2,sehati sejiwa,1,selamat ulang tahun,2,selangor,2,selingan,6,sembang kucing,2,services grooming,4,servis,2,servis boarding,3,servis iklan berbayar,1,sharing,1,show,1,si anur dan si miaw,3,si chuki,1,si momot,3,sicomel,4,signboard,1,Simalang,2,simptom,1,sistem gps,1,Sistem imunisasi Badan,1,siti,1,siti dimiliki,1,social,1,social network,1,song,2,SPM 2011,1,sticky,2,suit tabung,1,super specials boarding free,1,syarat dan terma,1,tag 4 u malaysia,1,tag nama,1,tagged,1,tahniah,1,tahun baru,1,tahun baru cina,2,takziah,3,taman puncak jalil,1,taman tasik permaisuri,1,tampoi,1,tazkirah,18,Tazkirah jumaat,24,terma dan syarat,1,Testimoni,28,TF advance,1,thumbler,1,tick,1,tidur dengan suntikan,1,tidurkan,1,tip dan panduan,49,tip mandian kutu,2,Tips Penjagaan Kucing,90,transfer factor 4 life,1,treat,1,trimming services,1,tuah,1,tutorial,2,tv9,2,twitter,2,ucapan,30,undang-undang,1,undian,1,utusan malaysia,1,veterinar,1,video,7,vime- frondog,1,waze,1,wetfood,1,wish,2,wordless wednesday,73,wordpress,1,world,1,yink,1,youtube,14,yuna,1,zabp,1,zul & azizi baording pets,1,
ltr
item
Zul & Azizi Boarding Pets: [TIPS DAN PANDUAN] Makanan Yang Tidak Sesuai Untuk Sicomel!
[TIPS DAN PANDUAN] Makanan Yang Tidak Sesuai Untuk Sicomel!
[TIPS DAN PANDUAN] Makanan Yang Tidak Sesuai Untuk Sicomel!
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiZL6wObJjuiSuQJmNAglwsJ2U0y40wBXKR-IiZWcpxkkAW1LgKgBYt0jb0IjF_OybTjnVVFhx_4fHAQQog7kwgcnARIjc0b7leO_LBQq5BAeV8Gg71bf_n7AniM9PLAWJLM2Snh0E-uAE/s400/cats_eating_meaty_cat_food.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiZL6wObJjuiSuQJmNAglwsJ2U0y40wBXKR-IiZWcpxkkAW1LgKgBYt0jb0IjF_OybTjnVVFhx_4fHAQQog7kwgcnARIjc0b7leO_LBQq5BAeV8Gg71bf_n7AniM9PLAWJLM2Snh0E-uAE/s72-c/cats_eating_meaty_cat_food.jpg
Zul & Azizi Boarding Pets
https://mylovely-cats.blogspot.com/2013/12/tips-dan-panduan-makanan-yang-tidak.html
https://mylovely-cats.blogspot.com/
https://mylovely-cats.blogspot.com/
https://mylovely-cats.blogspot.com/2013/12/tips-dan-panduan-makanan-yang-tidak.html
true
8534666320151591297
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content