$type=slider$meta=0$snip=0$rm=0

Cerdik Pintar    YOUR AD HERE!    title=    Rahsia Penulis    YOUR AD HERE!    Bisnes Air Balang    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    Bisnes Burger    YOUR AD HERE!   

Kenapa Kucing Kurus? Apa Puncanya?

Kenapa Kucing Kurus? Apa Puncanya?

Kenapa Kucing Kurus? Apa Puncanya?- Seringkali kami mendengar keluhan dari pelanggan sedia ada dan baru melalui media social seperti facebook, email, komen di blog, twitter, instagram dan sebagainya mengenai sicomelnya yang kurus dan tidak gemuk seperti anak-anak bulus kami. Di harap pengkongsian yang berdasarkan pengalaman ini dapat sedikit mengungkai permasalahan sicomel yang kurus sehingga menjadi sihat (gemuk). Baca perkongsian entri kami ini sehingga ke penghabisan dan tinggalkan komen yer... :-D

Kami akan kongsikan punca kurus sicomel anda dan cara menyelesaikan permasalahan sebegini. Berikut adalah masalah yang di hadapi sicomel menjadi kurus, antaranya:

Tekanan- keselesaan sicomel anda adalah bergantung kepada tahap emosinya dan gangguan emosi kerana tekanan akan menyebabkan sicomel hilang selera makan. Makanan dan minuman yang terdedah dengan kekotoran, gangguan dari haiwan lain seperti anjing dan suasana bising adalah faktor penyebab tekanan.

Umur- Faktor umur juga memainkan peranan penting dalam kurangnya ia makan di sebabkan sicomel sudah tua kerana kadar metabolisma bertambah kurang dan hilang selera makan.

Hpyerthyroidisme- Faktor yang menyebabkan tumor pada thyroidnya. Ini kerana kucing yang berselera untuk makan seperti biasa tetapi tidak menambahkan berat badannya.

Sakit gigi- Salah satu faktor penyebab kucing menjadi kurus. Sekiranya kucing kurang makan, mungkin sicomel menghidapi sakit gigi kerana ini menyebabkan sicomel akan kurang untuk makan makanan kibbles yang keras.

Diabetes- Penyakit ini bukan pada manusia juga, tetapi sicomel juga kan menghadapi penyakit seperti ini kerana kegagalan sistem proses air kencing serta kehilangan air dalam badan menyebabkan kucing 'de-hydrate'. Ini akan membuatkan sicomel akan hilang selera makan kerana minum air yang berlebihan.

Kecacingan- Parasit seperti cacing yang berada di dalam usus juga faktor sicomel menjadi kurus kerana cacing akan menumpang di dalam usus dan akan memakan sumber makanan yang telah dimakan oleh sicomel.

Penyakit- Ini adalah faktor penyebab utama kucing menjadi kurus sekiranya sicomel anda di kesan dan menghadapi penyakit FIP (Feline Infectionus Peritonitis), masalah usus (Gastrointesnial) dan kanser.

Jika sicomel anda mempunyai masalah seperti yang bincangkan di atas ini, sila rujuk kepada doktor veterinar yang bertauliah. Anda juga boleh rujuk pada senior CatLover atau OTAI CatLover untuk berkongsikan permasalahan kesihatan sicomel. Disini kami ada beberapa cara untuk menyelesaikan masalah sicomel kurus. Antaranya:

Tekanan- Pastikan sicomel mendapat kasih sayang sepenuhnya. Selain itu kebersihan perlu di utamakan seperti di ruang sangkar atau bilik tempat bermain. Membawanya ketempat-tempat awam atau taman atau turut serta mana-mana perjumpaan komuniti sicomel yang melibatkan santai sicomel.

Hpyerthyroidisme, sakit gigi, diabetes, penyakit- Dapatkan khidmat nasihat dan perubatan dari doktor veterinar. Jika nasihat doktor untuk Put To Sleep sicomel anda, kami nasihatkan anda supaya buat keputusan sebaik mungkin atau usaha untuk mencari rawatan alternatif untuk sicomel anda.

Kecacingan- Masalah ini anda boleh dapatkan tablet cacing dari kami. Arahan dan dos yang dibenarkan mengikut umur dan berat sicomel anda. Kami sedia membantu anda...

Umur- Adalah di luar bidang kuasa kami dan doktor vet. Ianya adalah lumrah alam. Begitu juga dengan manusia. Kita tidak mampu melawan takdirNya..

Satu lagi permasalahan akan selesai jika sekiranya sicomel anda sihat sepenuhnya, anda boleh mandulkan @ kembirikan sicomel anda kerana Fatwa Majlis Agama Islam menyatakan hukum kembirikan haiwan peliharaan seperti kucing atau anjing adalah HARUS kerana demi menjaga kemuslahat ummah. Di dalam entri Perlukah Kucing Dikembirikan? ada menyatakan kebaikan dari kekurangan. Anda boleh baca sampai habis nanti yer...Kami mempunyai panel untuk membuat servis kembiri ini dengan pakej harga seperti berikut:
Jantan- RM99.00
Betina- RM179.00

Untuk mendapatkan servis kembiri ini, anda boleh datang terus ke premis kami, Hotel Kucing & Spa Kinrara, Zul & Azizi Boarding Pets di alamat seperti berikut:

Blok K-02-08, Jalan PPK 2,
Kinrara Town Centre,
Taman Kinrara Seskyen 3,
47180 Puchong Selangor.
H/P @ SMS: 014-7206120

Atau anda boleh menggunakan Apps Waze, cuma taip "Zul & Azizi Boarding Pets". Kami telah rekodkan alamat di dalam sistem waze. Perlu di ingat! Semua urusan adalah dengan TEMUJANJI. Datang ke premis tanpa pengetahuan kami akan menyebabkan anda perlu menunggu 10 atau 15 minit. Harap maklum....

KOMEN ANDA

BLOGGER: 25
  1. tq for this entry

    ReplyDelete
  2. Entri yang menarik.. sangat bermanfaat kepada semua pembela kucing terutama adik saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo ye ke...nanti boleh bagi info pada dia yer...Sharing is more caring... :-D

      Delete
    2. Macam mana klau kucing tuu kurus sangat sangat kadang2 dya mkn banyak.. Kadang2 tak langsung dan sebelah mata dya mempunyai 2 warna.. Atas warna biru dan di bawah bewarna kuning... Tau tak apa penyakit kucing tuuu... Saya nak tau ja sbb kucing tuu ada kat sklh kesian sangat tengok

      Delete
    3. Jika kurus mungkin di sebabkan cacing kerana semua makanan zat dan nutrien yang masuk kedalam badan kucing tidak diserap oleh organ-organ dalaman tetapi di makan oleh cacing yang terdapat dalam badan kucing. Terima kasihi :)

      Delete
  3. nasib baik kucing aku gemok2x semua. hehehe

    ReplyDelete
  4. Kucing saya kurus sejak lahir, haritu bawak p jmpa dr bg ubat cacing, vitamin, antibiotic n fungus . Lps makan ubat tu dia dah x nak makan dah . Pastu ada muntah2 . Knpa ea ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muntah yang berpanjangan ker? Jika muntah air tu adalah simptom kucing yang sudah terkena virus FIP. Di nasihatkan berjumpa balik dengan doktor veterinar untuk mereka cek darah kucing tu. Atau cuba bagi suppliment yang boleh menguatkan sistem imunisasi kucing tu. Contohnya dengan memberi suppliment Transfer Factor.

      Delete
  5. salam..terima kasih untuk entri ni..saya ada seekor kucing dah bela dari April 2009..skang ni dia makin kurus dan selera makan x seperti dulu even kerap lapar dan mintak makan..dah cuba tukar diet pon sekejap je dia excited makan diet baru tu..ada cadangan lain?tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Sama-sama kerana sudi membaca artikel kami. Adakah kucing tuan di berikan suntikan vaksinasi dan ubat cacing mengikut jadual? Kena dapatkannya di klinik veterinar yang berhampiran. Terima kasih :)

      Delete
  6. Assalamualaikum... saya ada sekor kucing. dulu kucing saya ok. tapi makin lama makin kurus tapi still makan ok. bawak gi vet cek darah semua doktor tak dapat detect apa2 penyakit. 2 kali bawak ke vet still takde apa. tapi kucing saya makin kurus. Saya ingat nak bawak untuk periksa buat kali ketiga. Tuan ada cadangan ke untuk masalah kucing saya ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Bagaimana dengan diet (makananan), adakah tuan memberi makanan kucing yang di beli di pasaraya? Dan makanan kucing tersebut adalah mengandungi pewarna? Jadi nasihat kami, tuan kena bagi makanan serta suppliment untuk membantu menguatkan sistem imunisasi, sihat dan aktif. Terima kasih :)

      Delete
  7. umurberapa kucing perlu divaksin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, untuk pengetahuan tuan kucing yang berumur 2 bulan dah boleh start dah hantar ke Vet untuk vaksin. Sebab pada waktu umur camtu, anak kucing dah putus susu dari ibunya so antibodi pun dah menurun. So bila antibody dah menurun ni kenala vaksin untuk boost antibodi dia supaya dia sistem imun die dapat membuat pertahanan bila terkena virus. Terima kasih :)

      Delete
  8. Kicing saya Tak dibelaasa kecik lagi dia Mai sendiri rumah says Mana dia Mai dia gemok ja la ni Makin lama Makin kurus.mata dia pun Tak boleh sangat nak buka pastu apa pun dia Tak makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kucing tuan mengalami masalah kesihatan dalaman, jadi boleh bawanya ke klinik veterinar yang berhampiran dengan lokasi tuan. Terima kasih :)

      Delete
  9. Anonymous1/30/2020

    Kenapa paw dgn telinga kucing saya sejuk.. bwak pgi vet dr cakap deman.. tpi klau google, simpton untuk deman xde lak paw dgn telinga sejuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan nak dengar nasihat doktor atau dari google? Jadi jawapanya mestilah dengan doktor, bukan? Sila ikut khidmat nasihat doktor veterinar dan bukannya dari google. Kebanyakkannya mereka berkongsi kepada pengalaman sahaja. Terima kasih :)

      Delete
  10. Salam bloggers, saya nak tanya psl kucing saya ni, hritu dia hilang dlm 3-5 hari dan bila dia dtg blik rumah, keadaan dia sgtt kurus smpai nmpk tulang blkang dia, sblum hilang tu dia ceria, aktif dan bdn dia pun okey ja, lpstu hrini dia sudah hilang selra makan dan tak ceria sllu dan semakin hari semakin kurus, cara dia dduk pun mcm lembik sgtt. Mohon pencerahan 😔🙌

    ReplyDelete
  11. Kucing saya garang & sangat defensive dgn org luar mau pun kucing2 lain. Bwk ke vet pun semua doktor takut even nk sentuh pun...masalah sy sekarang ni bulu dia makin botakdi bahagian perut ke ekor tapi x nampak kesan fungus ke apa..lepas tu dia makin kurang selera makan & makin kurus..sy try bg brewers yeast tp stiap kali mkn supplement tu dia muntah..nk bw ke vet doktor takut..bole tlg sy nak buat apa sekrg

    ReplyDelete
  12. Salam. Ibu khcing sy berumur 1 tahun 2 bulan sudah 2 kali beranak. Kali ni sgt kurus apa nak buat ye. Sy bg makan royal canin dan orijen. Serta nasi kdg2. Bridau sy. Sy bg supliment dmg juga

    ReplyDelete
  13. saya nak tanya, kucing saya umur sudah 9 tahun, dia sering bertaik mata sperti sakit mata dan badan dia susut tetapi makan dia seperti biasa dan kadang nampak dia berjalan seperti pengkak-pengkak adakah ini di sebabkan umur dia.?

    ReplyDelete
  14. Kucing je kurang selera makan bila lepas beranak.. badan JD kurus

    ReplyDelete
Terima kasih kerana sudi komen. Kalau rajin komen le lagi ye... :-)

pstt: Komen berserta link ( <a href=http://..... ) akan di anggap spam. Terima kasih atas kerjasama anda.

[IKLAN] Pendapatan Lumayan, Ingin Menyertainya?, Sila klik banner!

Cerdik Pintar    title=    Rahsia Penulis    Bisnes Air Balang    yOUR AD HERE!    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    yOUR AD HERE!    Bisnes Burger    Nak Kurus?    yOUR AD HERE!   
yOUR AD HERE!   
Name

130 ekor kucing,1,1sahabat 1 malaysia,6,abused,1,adopt free services,11,advantage-cat,1,akta,2,aktiviti,1,al-fatihah,1,al-hijrah TV,1,anak angel phase 2,1,anak angel phase 3,1,anak angel phase 4,2,anak cheezy,1,anak cicy phase 2,1,anak gegirl junior fasa 1,2,anak gegirl phase 2,1,anak kucing,4,anak kucing parsi,1,anak kucing untuk di jual,2,anda soal kami jawab,1,angpau,2,aniayai,2,anjing,1,anjing dan kucing jalanan,1,announcement,1,antibiotik,1,arnab,1,artikel,5,assalamualaikum,1,astro awani,1,attention,1,available,1,bantahan,1,basmi kutu,1,bayer,1,bengal,1,beranak,1,berita harian,1,berkabung,1,bilik kaca mating,2,biz malaysia,1,blog,6,Blog contest,11,blog review,6,blogger segmen,1,blogger segment,1,bloggers,7,blogspot,4,boarding,8,boarding aidilfitri,1,boarding aidilfitri 2017,1,boarding aidilfitri 2018,1,boarding services,3,booking form,2,borang online boarding aidil fitri 2014,1,borang online boarding aidil fitri 2017,1,Borang Tempahan,3,british short hair,1,bubu meow meow,1,buffered earning,1,bunting,1,carta ZABP,1,cat adoption,5,cat birth,1,cat boarding,3,cat gathering in the garden,8,cat on instagram,1,cat pregnant,1,cat show,1,catless wednesday,3,cats competition show,1,cawangan baru,1,celebrate,1,chuki,1,classic tabby,1,comedy,2,comel,3,comot,1,contest review,2,contest review linky dot my 2015,1,cute cat,1,cuti,2,cuti sekolah,1,daporqlate,1,demam,1,demam kucing,1,dera,1,DIY,1,doa,3,doauntukMH370,2,domestic short hair,3,doodle,2,DSH,1,duit sampingan,1,dunia artis,1,dunia sicomel,1,emosi,1,entri,3,even,1,event,9,expo,3,facebook,18,fakta,1,fastival,1,fitnah,1,flea,1,flu,1,flyers,1,followers,8,foto,1,frame,1,friendster,2,fullhouse,1,funny,4,GA. give away,5,Gadget,1,gambar hiasan,1,ganjaran,1,gathering cat in the garden,3,gelagat,10,geng blogger,11,germisep,1,giveaway,7,glove,1,google,1,google earth,1,google maps,1,gps,1,grooming services,1,guinea pigs,1,hadiah,4,hamil,1,happy birthday,2,harga,1,hari raya aidil adha,4,hari raya aidil fitri,3,hari wilayah,1,harian metro,1,hasad dengki,1,hasil tangan,1,hiasan dinding,1,hibah,2,homemade,2,hotel kucing & spa kinrara,1,i want to touch a cats,1,icon,1,idea,1,iklan,9,imexa,2,inf,1,info,200,info kesihatan,47,info kucing,183,Info mylovely-cats,243,info sahabat,216,infografik,7,islam,2,jajan,1,jalan-jalan cari info,19,jalan-jalan cari kedai,3,jemputan khas,2,johor,1,joke,2,jual,1,kartun,1,kasih sayang,1,kasih sayang ibu,1,kejam,2,kemalangan,1,kembiri,1,kenagan,1,kenali sicomel,3,keputusan,2,kill,1,kinrara,1,kisah dongeng,1,kisah islam,2,kisah lawak,3,kisah nabi,2,kisah teladan,3,kitten,8,kitten for sales,8,klinik,1,koleksi,1,koleksi terhad,1,komen,1,komen anda,2,kongsi,1,konvensyen,1,kraftangan,1,kuala lumpur,1,kucing demam,1,kucing percuma,4,kucing sihat,1,kutu grooming,2,labus,1,lagu,1,larkin,1,lawak,9,lawak sicomel,6,lembah klang,1,Lenovo,1,Lenovo Yoga Tablet 10.1 Series,1,lensa niaga,1,limited edition,1,lion cut,1,lokasi,2,loket,1,luahan hati,1,lynk dot my,1,lynundi,1,maal hijrah,2,mac 2013,1,machiko flea,1,majalah,1,majalah haimeow,2,majlis daerah kluang,1,majlis rumah terbuka,1,makcik mala,1,mandian,1,mandian kutu,2,manila,1,mati dengan sengaja,1,matikan,1,matikan dengan suntikan,1,mating servis,1,maulidur rasul,2,MCFA,1,melaka,1,MEPS higway,1,MH370,2,mini petshop,1,momok,1,moral of story,1,motivasi,1,mudah.my,1,muning,1,myspace,3,nasi lemak kopi o,2,nasihat,1,navigation,1,networking,5,news,1,niat,1,nota penting,2,nuffnang,1,online shop,3,opening,1,organisasi pengurusan,6,packages ZABP,1,pakej kami,6,pakej mandian kutu,2,pameran,4,papan tanda,1,Pelanggan Kami,45,pembeli kucing,1,pembukaan,1,pembunuhan,1,pemenang,2,pemilik,2,pencarian bloglist,1,penderaan haiwan,1,pengguna,2,penghargaan,2,pengumuman,8,pengurusan haiwan,2,penjagaan sicomel,1,perasmian,1,peraturan,1,perayaan,2,percuma,5,perkhidmatan cat sitting,1,perkhidmatan grooming,6,perkhidmatan mating,15,perkhidmatan SAH,1,perkhidmatan trimming,2,persian semi flat face,5,persiapan awal,1,personal,1,pertandingan,31,pesanan,1,pet blower,1,pet lover,1,petition,1,petsafe,1,petua,1,photoshop,1,pick up services,1,posing,3,post,3,poster,2,pray4MH370,2,prince,2,produk baru,2,program,10,program santai,6,program sihat,11,Promosi,38,promotion,2,PTS,1,puasa,1,puchong,2,puisi,1,puppies,1,pusat jagaan haiwan,1,pusat jagaan kucing,1,pusat perlindungan kucing,1,put to sleep,1,putrajaya,1,Q-A,2,r.i.p,1,rabu tanpa perkataan,1,ragam kucing,13,ramadhan,1,rawat,1,review Services,1,rewards,1,RTM,1,rukun islam,1,sajak,2,sakit telinga dan mata,1,salam ramadhan,1,sales of kitten,12,sambal tempoyak petai ikan bilis,1,sambutan,1,sampul angpau versi ZABP,2,sampul hari raya 2013,1,sangkar baru,1,says dot com,1,school holiday,1,sedih,1,segera,1,segmen,34,segmen fb,2,sehati sejiwa,1,selamat ulang tahun,2,selangor,2,selingan,6,sembang kucing,2,services grooming,4,servis,2,servis boarding,3,servis iklan berbayar,1,sharing,1,show,1,si anur dan si miaw,3,si chuki,1,si momot,3,sicomel,4,signboard,1,Simalang,2,simptom,1,sistem gps,1,Sistem imunisasi Badan,1,siti,1,siti dimiliki,1,social,1,social network,1,song,2,SPM 2011,1,sticky,2,suit tabung,1,super specials boarding free,1,syarat dan terma,1,tag 4 u malaysia,1,tag nama,1,tagged,1,tahniah,1,tahun baru,1,tahun baru cina,2,takziah,3,taman puncak jalil,1,taman tasik permaisuri,1,tampoi,1,tazkirah,18,Tazkirah jumaat,24,terma dan syarat,1,Testimoni,28,TF advance,1,thumbler,1,tick,1,tidur dengan suntikan,1,tidurkan,1,tip dan panduan,49,tip mandian kutu,2,Tips Penjagaan Kucing,90,transfer factor 4 life,1,treat,1,trimming services,1,tuah,1,tutorial,2,tv9,2,twitter,2,ucapan,30,undang-undang,1,undian,1,utusan malaysia,1,veterinar,1,video,7,vime- frondog,1,waze,1,wetfood,1,wish,2,wordless wednesday,73,wordpress,1,world,1,yink,1,youtube,14,yuna,1,zabp,1,zul & azizi baording pets,1,
ltr
item
Zul & Azizi Boarding Pets: Kenapa Kucing Kurus? Apa Puncanya?
Kenapa Kucing Kurus? Apa Puncanya?
Kenapa Kucing Kurus? Apa Puncanya?
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj_CgBcyVFZBwwTzIQquFM4OZUy_otl972q2FnzPHMUuK7V5LSn8hOmS5UKDIebPlUx1oGuoxYdAthAed_C6BVrPKhlHqjSJ1DXRarpwkeYoAa5a2uhsB1kmLUjHINmzYHKmjYVZ9R5OIg/s200/kucing+kurus.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj_CgBcyVFZBwwTzIQquFM4OZUy_otl972q2FnzPHMUuK7V5LSn8hOmS5UKDIebPlUx1oGuoxYdAthAed_C6BVrPKhlHqjSJ1DXRarpwkeYoAa5a2uhsB1kmLUjHINmzYHKmjYVZ9R5OIg/s72-c/kucing+kurus.jpg
Zul & Azizi Boarding Pets
https://mylovely-cats.blogspot.com/2015/11/kenapa-kucing-kurus-apa-puncanya.html
https://mylovely-cats.blogspot.com/
https://mylovely-cats.blogspot.com/
https://mylovely-cats.blogspot.com/2015/11/kenapa-kucing-kurus-apa-puncanya.html
true
8534666320151591297
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content