$type=slider$meta=0$snip=0$rm=0

Cerdik Pintar    YOUR AD HERE!    title=    Rahsia Penulis    YOUR AD HERE!    Bisnes Air Balang    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    Bisnes Burger    YOUR AD HERE!   

Tips & Panduan Kesihatan: Susu

Miao....Miao....Miao (Versi kucing lincah) Assalamualaikum dan Salam sejahtera buat pelanggan baru dan tetap kami khususnya, followers,...

Miao....Miao....Miao (Versi kucing lincah)

Assalamualaikum dan Salam sejahtera buat pelanggan baru dan tetap kami khususnya, followers, bloggers, pelawat dan pencinta kucing tegar. Semoga si anak bulus anda sihat dan kekal aktif sepanjang masa. Yang murung tu mencepatkan untuk mendapat khidmat nasihat dari doktor veterinar ye.. :-)




Entri kami kali ini berkaitan Tips & Panduan kesihatan sicomel anda. Kami mendapat maklum balas dari rakan-rakan facebook mengenai susu yang sesuai untuk diminum oleh si anak kucing yang kematian atau kehilangan ibunya.

Kenapa dengan susu lembu atau isian pekat manis?
Susu lembu atau susu isian pekat manis tidak sesuai untuk si anak kucing kerana kandungan laktos @ laktosa dalam susu. Apa itu laktos @ laktosa? Laktosa ialah gula yang terdapat dalam susu. Ia dibentuk oleh dua jenis gula iaitu glukos dan galaktos. Galaktos adalah gula yang mempunyai molekul yang besar, justeru ianya perlu dicernakan kepada bentuk yang lebih ringkas sebelum diserap oleh usus. Proses pencernaan ini memerlukan enzim 'lactase'.

  
Susu lembu & Susu isian pekat manis

Apakah akan terjadi pada anak kucing tanpa susu?
Bagi anak kucing yang berumur 8 minggu dan belum makan apa-apa lagi disebabkan kematian ibu atau kehilangan ibu atau mempunyai adik beradik yang terlalu ramai dalam 5-7 ekor (One big family) sesuai diberikan susu gantian. Ini dapat mengelakkan anak kucing itu tidak kelaparan tanpa susu. Akibatnya susut badan akan lemah, kurus dan mudah mendapat penyakit.

Jenis Susu sesuai & sukatan bancuh susu yang betul
Susu gantian khas ini biasanya dalam bentuk tepung atau cecair. Alat seperti picagari atau susu botol berputing khas yang dijual di kedai haiwan amat sesuai untuk di isi susu ini. Campuran air dan susu dengan sukatan yang betul antara 1:6 hingga 1:8 (1 bahagian susu : 6 @ 8 untuk bahagian air) 


    
Susu gantian dalam bentuk tepung atau cecair

Penggunaan air yang sesuai
Gunakan air panas suam untuk membancuh susu gantian dan jangan menggunakan air yang terlalu panas atau mendidih boleh merosakkan protein dalam susu dan susu menjadi ketul-ketul. Berikan anak kucing minum susu dalam kuantiti yang sedikit dan beransur-ansur dengan kerap. Biasanya 3-6 kali sehari bergantung kepada 8-15% daripada berat badannya. Sila klik >>> Untuk kaedah penyusuan sicomel dengan cara betul 

Makanan yang sesuai untuk pembesaran
Dalam masa yang sama, sekiranya anak kucing yang berumur 4 minggu dan keatas, perlulah di ajar makan makanan basah (wet food). Tujuannya adalah untuk menguatkan lagi sistem ketahanan dalam badan dan tumbesaran dengan cepat.

Peringkat umur anak kucing tidak memerlukan susu
Anak kucing yang bercerai susu dari ibunya berumur dalam 8-12 minggu kerana sudah tidak memerlukan susu dalam diet seharian. Segala keperluan dalam sistem badan anak kucing akan dipenuhi oleh makanan yang dimakan.

P/S: Jangan sesekali memberi anak kucing dengan susu lembu atau susu isian pekat manis atau susu isian sejat kerana ianya tidak sesuai untuk anak kucing. Mintalah khidmat nasihat dari doktor veterinar atau breeder yang berpengalaman... :-)


Image hosting by IMGBoot.com
Hadiah Doodle Korea Dari Apit

KOMEN ANDA

BLOGGER: 33
  1. Ida bagi susu kambing.. hihihi.. Boleh ke ?

    ReplyDelete
  2. @::EIDA::
    Lebih kurang le tu.... :-)

    ReplyDelete
  3. saya ada terjumpa anak kucing di kedai makan(tiada ibu). tapi tak tahu umurnya berapa. adakah sesuai untuk dimandikan sebab badan dia kotor2 dan susu apa yang boleh dapat di kedai runcit saja sebab saya tak pernah pergi klinik vaterinar untuk beli pet milk.

    ReplyDelete
  4. @shafiq zulhilmi
    Salam Shafiq, anak kucing boleh mandi tapi dengan syarat kena keringkan dengan cepat selepas dimandikan.....bawa je pergi ke klinik veterinar utk deworm (ubat cacing) kan anak kucing tu...susu boleh dpt dalam bentuk tepung n then bancuh dgn air suam...

    ReplyDelete
  5. terima kasih di atas jawapan tu. saya ada bela kucing tapi tak pernah bawa pergi ke vaterinar. jadi kalau boleh diberi maklumat dengan detail tentang kos2 yang berkaitan. takut tak cukup duit pulak nanti..hehe :)

    ReplyDelete
  6. @shafiq zulhilmi
    Sama-sama...ok untuk kos rawatan dan perubatan itu bergantung kepada klinik veterinar itu sendiri....biasanya kalau bawa ke klinik veterinar (cina) mesti mahal cajnya....biasanya diorg akan caj untuk vaksin & deworm- RM60-RM80...tapi klinik doktor yang kami lantik cajnya murah sgt...untuk vaksin & deworm- RM30 sahaja....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di Puchong Jaya..Boleh google Klinik Veterinar Kinrara. Terima kasih

      Delete
  7. SALAM..boleh ker kalau kita bagi susu kat kucing dari kecil sampailah dia besar dlam umur setahun? tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Boleh, tiada masalah....

      Delete
  8. Asalam nk tye..anak kucing berape ml ye susu nak bagi setiap kli menyusu?umur 2 minggu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam... Berkaitan dengan sukatan tu susah kami nak terangkan tetapi biasanya berdasarkan dengan pengalaman, kami akan bagi dia minum susu dengan botol susu khas sehingga dia kekenyangan dan tolak untuk hisap puting susu tu. Kebiasaannya mengambil masa 2/3 jam sekali supaya dia cepat membesar. Lebih baik guna botol susu khas berbanding dengan shringe (picagari). Terima kasih :)

      Delete
  9. Assalamualaikum jd x boley bg laa ni anak kucing minum krimer sejat??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg susu sejat tu tak sesuai untuk sistem pencernaan kucing. Terima kasih :)

      Delete
  10. Hi..kalau susu tepung khas utk kitten tp diperbuat dari susu lembu mcm mana pulak tu? Cth susu tepung brand fido for kitten & cat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susu tepung seperti yang dinyatakan itu mmg boleh bagi kucing minum. Terima kasih :)

      Delete
  11. Anonymous11/11/2018

    Kalau susu kambing tu ada porcine (pork), macam mana ye? Mmg kucing tu okay tp untuk saya handle nak cuci etc mcm mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkaitan dengan susu kambing yang mengandungi porcine (pork), ianya tetap najis tetapi difatwakan halal digunakan kerana anak kucing tersebut memerlukan susu tersebut dan ianya sesuai dengan sistem pencernaan selain dari susu lain yang boleh memudaratkan anak kucing. Sekiranya ianya membesar dan sihat, bolehlah tuan mengurangkankan penggunaan susu tersebut & just focus pada makanan kibble. Berkenaan dengan cara pengendalian, tuan boleh rujuk pada yang ustaz yang arif dalam bidang agama kerana ianya diluar bidang kuasa kami. Terima kasih :)

      Delete
  12. Assalamualaikum .. Kalau kucing saye yg baru berumur 1 tahun. Berape sukatan susu untuk sehari ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Berdasarkan pengalaman kami, jika kucing sudah berumur 1 tahun, tidak perlulah bagi susu lagi, cuma fokus pada jenis makanan kibble (biskut) sahaja. Terima kasih :)

      Delete
  13. bole bagi pakai susu anak 0-12 bulan kepada kucing tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak sesuai untuk sistem pencernaan. Susu tepung manusia tidak ssesuai kerana ianya mengandungi lactose intolerance dan kucing tidak boleh bertolak ansur atau tidak boleh menerima kandungan lactose. Ini disebabkan ketidakhadiran (tiada) enzim untuk mencernakan lactose dalam badan kucing. Akibatnya kucing akan cirit birit!

      Delete
  14. Kalau kita dh bancuh susu tu kan, anak kucing minum tak habis.. Berapa lama ketahanan susu dlm botol tu? Berapa lama tahan.? Memang ia akan basi mcm susu kanak2 ke? Mcm mana nk tahu susu tu dah rosak? T. Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. berdasarkan pengalaman kami, susu yang sudah di bancuh hanyab oleh bertahan 1 hari sahaja. Boleh disimpan dalam peti sejuk utk ianya bertahan sehingga hari seterusnya. Jangan sesekali bagi minum susu sejuk, kalau boleh tuamkan atau rendamkan susu tersebut dalam air suam. Sepertimana jika bagi susu pada bayi, jadi begitu jugalah dengan susu kucing juga. Terima kasih :)

      Delete
  15. anak kucing sy umur bru 6 hari tp mak xnak susukan baby.. bole ke bg susu kambing?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susu kambing boleh bagi pada anak kucing. Terima kasih

      Delete
  16. Sila syorkan susu yg sesuai buat anak tupai tanah yg ditinggalkan ibunya dlm kamar tidur saya.
    Saya suspek ibunya melahirkan anak luar nikah.
    Mohon syor susu apa yang perlu saya gunakan. T.kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macamana boleh di katakan anak tupai tu anak luar nikah? Kami syorkan beli susu khas utk kucing juga boleh digunakan untuk anak tupai. Boleh dapatkan susu tersebut di petshop berhampiran dengan tuan. ada 2 jenis susu iaitu dalam bentuk cecair & tepung. Kalau untuk nmeyenangkan, belilah susu yang sudah siap bancuh (jenis cecair). Terima kasih

      Delete
  17. Saya sudah membaca blog ini dn mendapati Saya telah terlanjur memberikn susu lembu kpd anak kucing yg kehilangan ibu.saya akan segera membeli susu seperti yg disarankn.terima kasih atas info.

    ReplyDelete
  18. Kucing saya ukur 4/5 minggu mak dia hilang. Saya bagi susu and dia minum tp dah minum susu pon dia asik bising. Kenapa ye. Dah seminggu mak dia hilang pon bising lagi padahal da bagi susu and dia minum.

    ReplyDelete
  19. Susu midalac dikira halal tak?

    ReplyDelete
  20. mcm mne nak rawat kucing yg terminum susu lembu

    ReplyDelete
  21. Nak tanya kalau anak kucing tu dh makan wet food,lepas makan wet food tu kena bagi air biasa atau pun susu tak?

    ReplyDelete
Terima kasih kerana sudi komen. Kalau rajin komen le lagi ye... :-)

pstt: Komen berserta link ( <a href=http://..... ) akan di anggap spam. Terima kasih atas kerjasama anda.

[IKLAN] Pendapatan Lumayan, Ingin Menyertainya?, Sila klik banner!

Cerdik Pintar    title=    Rahsia Penulis    Bisnes Air Balang    yOUR AD HERE!    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    yOUR AD HERE!    Bisnes Burger    Nak Kurus?    yOUR AD HERE!   
yOUR AD HERE!   
Name

130 ekor kucing,1,1sahabat 1 malaysia,6,abused,1,adopt free services,11,advantage-cat,1,akta,2,aktiviti,1,al-fatihah,1,al-hijrah TV,1,anak angel phase 2,1,anak angel phase 3,1,anak angel phase 4,2,anak cheezy,1,anak cicy phase 2,1,anak gegirl junior fasa 1,2,anak gegirl phase 2,1,anak kucing,4,anak kucing parsi,1,anak kucing untuk di jual,2,anda soal kami jawab,1,angpau,2,aniayai,2,anjing,1,anjing dan kucing jalanan,1,announcement,1,antibiotik,1,arnab,1,artikel,5,assalamualaikum,1,astro awani,1,attention,1,available,1,bantahan,1,basmi kutu,1,bayer,1,bengal,1,beranak,1,berita harian,1,berkabung,1,bilik kaca mating,2,biz malaysia,1,blog,6,Blog contest,11,blog review,6,blogger segmen,1,blogger segment,1,bloggers,7,blogspot,4,boarding,8,boarding aidilfitri,1,boarding aidilfitri 2017,1,boarding aidilfitri 2018,1,boarding services,3,booking form,2,borang online boarding aidil fitri 2014,1,borang online boarding aidil fitri 2017,1,Borang Tempahan,3,british short hair,1,bubu meow meow,1,buffered earning,1,bunting,1,carta ZABP,1,cat adoption,5,cat birth,1,cat boarding,3,cat gathering in the garden,8,cat on instagram,1,cat pregnant,1,cat show,1,catless wednesday,3,cats competition show,1,cawangan baru,1,celebrate,1,chuki,1,classic tabby,1,comedy,2,comel,3,comot,1,contest review,2,contest review linky dot my 2015,1,cute cat,1,cuti,2,cuti sekolah,1,daporqlate,1,demam,1,demam kucing,1,dera,1,DIY,1,doa,3,doauntukMH370,2,domestic short hair,3,doodle,2,DSH,1,duit sampingan,1,dunia artis,1,dunia sicomel,1,emosi,1,entri,3,even,1,event,9,expo,3,facebook,18,fakta,1,fastival,1,fitnah,1,flea,1,flu,1,flyers,1,followers,8,foto,1,frame,1,friendster,2,fullhouse,1,funny,4,GA. give away,5,Gadget,1,gambar hiasan,1,ganjaran,1,gathering cat in the garden,3,gelagat,10,geng blogger,11,germisep,1,giveaway,7,glove,1,google,1,google earth,1,google maps,1,gps,1,grooming services,1,guinea pigs,1,hadiah,4,hamil,1,happy birthday,2,harga,1,hari raya aidil adha,4,hari raya aidil fitri,3,hari wilayah,1,harian metro,1,hasad dengki,1,hasil tangan,1,hiasan dinding,1,hibah,2,homemade,2,hotel kucing & spa kinrara,1,i want to touch a cats,1,icon,1,idea,1,iklan,9,imexa,2,inf,1,info,200,info kesihatan,47,info kucing,183,Info mylovely-cats,243,info sahabat,216,infografik,7,islam,2,jajan,1,jalan-jalan cari info,19,jalan-jalan cari kedai,3,jemputan khas,2,johor,1,joke,2,jual,1,kartun,1,kasih sayang,1,kasih sayang ibu,1,kejam,2,kemalangan,1,kembiri,1,kenagan,1,kenali sicomel,3,keputusan,2,kill,1,kinrara,1,kisah dongeng,1,kisah islam,2,kisah lawak,3,kisah nabi,2,kisah teladan,3,kitten,8,kitten for sales,8,klinik,1,koleksi,1,koleksi terhad,1,komen,1,komen anda,2,kongsi,1,konvensyen,1,kraftangan,1,kuala lumpur,1,kucing demam,1,kucing percuma,4,kucing sihat,1,kutu grooming,2,labus,1,lagu,1,larkin,1,lawak,9,lawak sicomel,6,lembah klang,1,Lenovo,1,Lenovo Yoga Tablet 10.1 Series,1,lensa niaga,1,limited edition,1,lion cut,1,lokasi,2,loket,1,luahan hati,1,lynk dot my,1,lynundi,1,maal hijrah,2,mac 2013,1,machiko flea,1,majalah,1,majalah haimeow,2,majlis daerah kluang,1,majlis rumah terbuka,1,makcik mala,1,mandian,1,mandian kutu,2,manila,1,mati dengan sengaja,1,matikan,1,matikan dengan suntikan,1,mating servis,1,maulidur rasul,2,MCFA,1,melaka,1,MEPS higway,1,MH370,2,mini petshop,1,momok,1,moral of story,1,motivasi,1,mudah.my,1,muning,1,myspace,3,nasi lemak kopi o,2,nasihat,1,navigation,1,networking,5,news,1,niat,1,nota penting,2,nuffnang,1,online shop,3,opening,1,organisasi pengurusan,6,packages ZABP,1,pakej kami,6,pakej mandian kutu,2,pameran,4,papan tanda,1,Pelanggan Kami,45,pembeli kucing,1,pembukaan,1,pembunuhan,1,pemenang,2,pemilik,2,pencarian bloglist,1,penderaan haiwan,1,pengguna,2,penghargaan,2,pengumuman,8,pengurusan haiwan,2,penjagaan sicomel,1,perasmian,1,peraturan,1,perayaan,2,percuma,5,perkhidmatan cat sitting,1,perkhidmatan grooming,6,perkhidmatan mating,15,perkhidmatan SAH,1,perkhidmatan trimming,2,persian semi flat face,5,persiapan awal,1,personal,1,pertandingan,31,pesanan,1,pet blower,1,pet lover,1,petition,1,petsafe,1,petua,1,photoshop,1,pick up services,1,posing,3,post,3,poster,2,pray4MH370,2,prince,2,produk baru,2,program,10,program santai,6,program sihat,11,Promosi,38,promotion,2,PTS,1,puasa,1,puchong,2,puisi,1,puppies,1,pusat jagaan haiwan,1,pusat jagaan kucing,1,pusat perlindungan kucing,1,put to sleep,1,putrajaya,1,Q-A,2,r.i.p,1,rabu tanpa perkataan,1,ragam kucing,13,ramadhan,1,rawat,1,review Services,1,rewards,1,RTM,1,rukun islam,1,sajak,2,sakit telinga dan mata,1,salam ramadhan,1,sales of kitten,12,sambal tempoyak petai ikan bilis,1,sambutan,1,sampul angpau versi ZABP,2,sampul hari raya 2013,1,sangkar baru,1,says dot com,1,school holiday,1,sedih,1,segera,1,segmen,34,segmen fb,2,sehati sejiwa,1,selamat ulang tahun,2,selangor,2,selingan,6,sembang kucing,2,services grooming,4,servis,2,servis boarding,3,servis iklan berbayar,1,sharing,1,show,1,si anur dan si miaw,3,si chuki,1,si momot,3,sicomel,4,signboard,1,Simalang,2,simptom,1,sistem gps,1,Sistem imunisasi Badan,1,siti,1,siti dimiliki,1,social,1,social network,1,song,2,SPM 2011,1,sticky,2,suit tabung,1,super specials boarding free,1,syarat dan terma,1,tag 4 u malaysia,1,tag nama,1,tagged,1,tahniah,1,tahun baru,1,tahun baru cina,2,takziah,3,taman puncak jalil,1,taman tasik permaisuri,1,tampoi,1,tazkirah,18,Tazkirah jumaat,24,terma dan syarat,1,Testimoni,28,TF advance,1,thumbler,1,tick,1,tidur dengan suntikan,1,tidurkan,1,tip dan panduan,49,tip mandian kutu,2,Tips Penjagaan Kucing,90,transfer factor 4 life,1,treat,1,trimming services,1,tuah,1,tutorial,2,tv9,2,twitter,2,ucapan,30,undang-undang,1,undian,1,utusan malaysia,1,veterinar,1,video,7,vime- frondog,1,waze,1,wetfood,1,wish,2,wordless wednesday,73,wordpress,1,world,1,yink,1,youtube,14,yuna,1,zabp,1,zul & azizi baording pets,1,
ltr
item
Zul & Azizi Boarding Pets: Tips & Panduan Kesihatan: Susu
Tips & Panduan Kesihatan: Susu
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhp_KkFkU3pmsubiPVS0b3J75_3oYJu48JUmkNHTU0Q0gyTqPx_cGBiM0DQvLDQw0N9l_CRT3k1D9Z8GBBzY3rQDJq2urd1up-ULC3DJejtxU_dYGpOSMscT39eORuxRTfklqzV_yEhrQk-/s200/cat+drink+milk.JPG
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhp_KkFkU3pmsubiPVS0b3J75_3oYJu48JUmkNHTU0Q0gyTqPx_cGBiM0DQvLDQw0N9l_CRT3k1D9Z8GBBzY3rQDJq2urd1up-ULC3DJejtxU_dYGpOSMscT39eORuxRTfklqzV_yEhrQk-/s72-c/cat+drink+milk.JPG
Zul & Azizi Boarding Pets
https://mylovely-cats.blogspot.com/2012/05/tips-panduan-kesihatan-susu.html
https://mylovely-cats.blogspot.com/
https://mylovely-cats.blogspot.com/
https://mylovely-cats.blogspot.com/2012/05/tips-panduan-kesihatan-susu.html
true
8534666320151591297
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content