$type=slider$meta=0$snip=0$rm=0

Cerdik Pintar    YOUR AD HERE!    title=    Rahsia Penulis    YOUR AD HERE!    Bisnes Air Balang    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    Bisnes Burger    YOUR AD HERE!   

Tips Sicomel: Penyebab Kenapa Kucing Menjelir seperti Anjing

Miaowwwwwwwwwww......(Versi Kucing Mengantuk lol) Tips sicomel kali ini adalah berkaitan dengan sifat-sifat semulajadi sicomel. Ok, kali i...

Miaowwwwwwwwwww......(Versi Kucing Mengantuk lol)


Tips sicomel kali ini adalah berkaitan dengan sifat-sifat semulajadi sicomel. Ok, kali ini ZABP di tanya oleh Saudara Ifin Idish (Sahabat FB) mengenai sicomelnya. Berikut adalah soalan beliau....


******************************************************
Terima kasih kepada Saudara Ifin Idish diatas persoalan yang diberikan kepada kami. Jadi kami akan menjawabnya berdasarkan pengalaman yang kami perolehi.

Kenapa kucing akan menjelirkan lidah seperti anjing. Disini ada dua penyebab kenapa sicomel anda berkeadaan seperti anjing. 
1- Berkemungkinan sicomel anda terlalu kehausan dan anda dinasihati terus memberi minum kepada sicomel. Jika tidak sicomel anda tidak bermaya dan tidak ada selera untuk makan dan boleh menyebakan mati.
2- Keletihan bermain bersama sicomel (lompat sana & lompat sini). Kebiasaanya akan menjelirkan lidah seperti anjing. Ini adalah sifat normal bagi sicomel yang aktif seperti Jimmy

Jadi jika anda ternampak sicomel anda berkeadaan sebegini, pastikan keadaanya OK dan normal dan jika sebaliknya anda dinasihati terus membawa ke klinik Veterinar berdekatan untuk rawatan selanjutnya.

P/S: Mungkin ada lagi penyebab-penyebab lain kenapa kucing menjelir seperti anjing dan penyebab yang diulaskan adalah berdasarkan kepada pengalaman kami..... :-)

KOMEN ANDA

BLOGGER: 43
  1. Anonymous1/05/2016

    Kucing saya dah nak dekat seminggu asyik jelir lidah je keje . nak kata haus or penat tak jugak sebab bila bagi dia air dia tak nak minum pun. Macam mana eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tahu punca dia tak?

      Delete
    2. Assalammualaikum.anak kucing saya tiba tiba lemah dan terjelir lidah mkn minum x nak.saya suap air

      Delete
  2. Tapi kan . Macam mana pulakk , bila kita bagi air dia tanak minum , pastu dia tak main pon . Tapi lidah dia nasih terjelir ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berdasarkan pengalaman kami mungkin itu satu habit kucing uang suka jelir lidah... Tiada kena mengena dengan kesihatan jika status kesihatan sicomel itu aktif dan sihat... :)

      Delete
  3. Rasanya jelir lidah sbb panas dalaman...

    ReplyDelete
  4. Kucing saya aktif.tapi dalam masa 2,3 hari ni.Saya bagi air kt kucing,tapi dia xminum dan xmakan..kucing saya nampak macam letih je.berak pun cair..ubat cacing dan vitamin saya dah bagi,sekarang ni apa yang patut saya buat??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum, terharu dengan kucing Saudara Iwan, apa yang boleh kami nasihatkan sila bawa ke klinik haiwan yang berdekatan untuk rawatan dan nasihat selajutnya dari veterinar.

      Delete
  5. kucing saya 24jam lidah terjelir,xkisah masa tidur atau sedang rehat kucing saya sakit ataupun memang normal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap hari ke terjelir lidah? Mungkin kehausan atau kepanasan atau terlalu aktif sehingga tidak ingat dunia ana yang punya tu menyebabkan kucing terjelir lidah. Tapi jika tidak ada seperti yang dinyatakan lebih baik bawa ke klinik veterinar berdekatan untuk rawatan dan nasihat dari doktor. Terima kasih :)

      Delete
  6. Anonymous11/25/2017

    Kucing saya terjelir lidahnya mcm tak cukup udara. Pernafasan dia laju. Tak boleh makan dan minum. Ada2 nasihat atau cadangan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11/25/2017

      kucing dah takde T_T

      Delete
    2. Alahai sedihnya kami dgr...Kami turut bersimpati pada tuan...Bertabahlah dan redha dengan permergian kucing tu yer. In Shaa Allah kucing itu pasti akan mencari tuannya di syurga nanti... :(

      Delete
  7. assalamualaikum..nak tanya kucing sy baru beranak pagi ni..jd tengah hari td balik kerja saya bg dia makan dgn minum..tak lama tu nmpk dia jelirkan lidah mcm dahaga ja..tapi bg air xnk plak dia..lepas die jilat anak2 dia jelir lidah balik..kenapa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam... Biasanya kalau ibu kucing yang abru lepas beranak mahupun selepas menjilat anaknya, si ibu akan jelirkan lidah seakan-akan dahaga tetapi sebenarnya tidak kehausan cuma kepenatan si ibu melahirkan anak serta menjilat (memandikan) anaknya.... Itu sahaja..

      Delete
    2. Bahaya tak keadaan ni pd kucing.. Setelah lahirkn anak jelir lidah n pernafasan laju.. Adkah perlu utk rujuk pd vet?

      Delete
    3. Anonymous6/24/2019

      macamna kucing cik skrg.. nak tau jgk sbb kucing sy skrg alami yg sama

      Delete
    4. Sama la kucing sy. Nk kene refer vet ke klu keesokkn hari mcm tu juga?

      Delete
    5. jadi tidak membahadia kan kucing ke

      Delete
  8. Kucing saya jelir lidah nak kata haus bagi air tanak minum.Macam mana eh? Ade apa2 nasihat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa punca atau penyebab kucing akak tu jelir lidah? Adakah selepas aktif bermain? Jika kita nampak atau kelihatan seekor kucing yang sedang menjelirkan lidah biasanya kucing itu baru sahaja aktif bermain.... :)

      Delete
  9. Anonymous4/04/2018

    kucing saya asyik jelir lidah then bila tgk ada macam terbelah sikit kat lidah tu tapi takde apa2 pendarahan pun? macam mana ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik bawa kucing Tuan ke klinik veterinar berdekatan. Terima kasih :)

      Delete
  10. Nk tnya bahaya x klau kucing makan lipas? ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous5/17/2018

      Tak bahaya..lagi bahaya kalau kucing tu makan nasi lemak berlauk pakai sudu dan garfu

      Delete
    2. Setahu kamilah kucing tidak akan sesekali makan lipas kerana lipas itu dijadikan alat mainan diaekor sehinggalah lipas itu mati. Terima kasih :)

      Delete
  11. Sy nk tnya ,kucing sy selalu kluar air liur yg berlendir bnyk .Nk mkn xmau ,minum pun x. Apa mksudnya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemungkinan ada ulser dalam mulut kucing. Sila bawa ke klinik veterinar berdekatan untuk rawatan dan nasihat selanjutnya dari doktor veterinar. Terima kasih :)

      Delete
  12. Kucing saya betina... dia bunting tau... pastu sekarang dia asyik menjelir... saya tunjuk kan tmpt beranak taknak plak... yg psangan dia asyik nak mengawan... saya risau... sebab dia dah ada kes... bunting... tapi ank mati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak sebab jika kucing menjelir lidah. Salah satunya mungkin ibu kucing kehausan atau sudah tiba masanya untuk beranak dan cuba untuk meneran tapi penat dan keletihan menyebabkan kucing menjelir lidahnya.. Terima kasih :)

      Delete
  13. assalamualaikum.. kucing sya selalu jelir lidh klu bwa jln" guna kerta. apa sbbnya? adakah effect dripada aircond?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Bukan di sebabkan aircond tetapi kucing tuan mengalami kehausan. Kucing mudah dan cepat kehausan (hydrate). Terima kasih :)

      Delete
  14. Sy ada ibu kucing yg tengah bunting.. Biasanya sy xnampak pn dia jelir2 lidah mcm anjing.. Tapi hari ni tengok terjelir2.. Meleleh air liur. Nak kata dahaga ada je air dlm sangkar dia 2..adakah sebab panas? Sy kurung sbb ada kes dia beranak tapi anak2dia di makan bapak kucing liar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah sudah sampai masanya kucing tuan nak beranak? Biasanya kucing yang sudah sampai masanya untuk beranak, kucing akan menunjukkan sifat seperti ini.. Menjelir lidah di sebabkan kepenatan selepas meneran (beranak). Terima kasih ;)

      Delete
  15. Anonymous7/03/2019

    Kucing saya terjelir lidah lepas dia mengawan. Adakah itu normal atau tidak ya? Bagi makan dan minum pon taknak asyik nak main dengan si betina ja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu normal. Jangan risau yer. Terima kasih :p

      Delete
  16. salam maaf nak tanya kucing saya dia terjelir dan menggigil, kenapa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Adakah kucing tuan baru lepas di mandikan? Terima kasih :)

      Delete
  17. Kucing sy betina x penah jelirkn lidah, tpi hari ini sy bru start masukn kicing jntan tuk dia kawin. Sbb kucing sy mcm dh gatal, masih dlm kes nk kenal...ttba lidah terjelir2.kenapa ya?

    ReplyDelete
  18. aslm kucing saya jelir lidah seperti anjing dan bernafas laju selepas bersalin sebelum bersalin dia bertindak agrasif dia menggigit anak kucing lain

    ReplyDelete
  19. Macam Mana Pulak Dgn kucing Sya Erh..Makan Selera je ,,kalau main pon cpat sangt kluar lidah..jika Terkejut selalu Keluar lidah.. tau tak apa punca Dia.. Kerap sangat Keluar lidah macam anjing .. Dia Kalau org tak Kenal.. Pasti terkejut ..lepas to buat perangai anjing..kadang² geram jugak tgok hahaha...Ada tak cara nak selesai kan kucing macam to

    ReplyDelete
  20. Kucing sya suka jelil lidah mcm anjing spai air liur kluar knpa ya. Tapi stay kuat mkn..

    ReplyDelete
Terima kasih kerana sudi komen. Kalau rajin komen le lagi ye... :-)

pstt: Komen berserta link ( <a href=http://..... ) akan di anggap spam. Terima kasih atas kerjasama anda.

[IKLAN] Pendapatan Lumayan, Ingin Menyertainya?, Sila klik banner!

Cerdik Pintar    title=    Rahsia Penulis    Bisnes Air Balang    yOUR AD HERE!    Bisnes Aiskrim    Bisnes Bakeri    yOUR AD HERE!    Bisnes Burger    Nak Kurus?    yOUR AD HERE!   
yOUR AD HERE!   
Name

130 ekor kucing,1,1sahabat 1 malaysia,6,abused,1,adopt free services,11,advantage-cat,1,akta,2,aktiviti,1,al-fatihah,1,al-hijrah TV,1,anak angel phase 2,1,anak angel phase 3,1,anak angel phase 4,2,anak cheezy,1,anak cicy phase 2,1,anak gegirl junior fasa 1,2,anak gegirl phase 2,1,anak kucing,4,anak kucing parsi,1,anak kucing untuk di jual,2,anda soal kami jawab,1,angpau,2,aniayai,2,anjing,1,anjing dan kucing jalanan,1,announcement,1,antibiotik,1,arnab,1,artikel,5,assalamualaikum,1,astro awani,1,attention,1,available,1,bantahan,1,basmi kutu,1,bayer,1,bengal,1,beranak,1,berita harian,1,berkabung,1,bilik kaca mating,2,biz malaysia,1,blog,6,Blog contest,11,blog review,6,blogger segmen,1,blogger segment,1,bloggers,7,blogspot,4,boarding,8,boarding aidilfitri,1,boarding aidilfitri 2017,1,boarding aidilfitri 2018,1,boarding services,3,booking form,2,borang online boarding aidil fitri 2014,1,borang online boarding aidil fitri 2017,1,Borang Tempahan,3,british short hair,1,bubu meow meow,1,buffered earning,1,bunting,1,carta ZABP,1,cat adoption,5,cat birth,1,cat boarding,3,cat gathering in the garden,8,cat on instagram,1,cat pregnant,1,cat show,1,catless wednesday,3,cats competition show,1,cawangan baru,1,celebrate,1,chuki,1,classic tabby,1,comedy,2,comel,3,comot,1,contest review,2,contest review linky dot my 2015,1,cute cat,1,cuti,2,cuti sekolah,1,daporqlate,1,demam,1,demam kucing,1,dera,1,DIY,1,doa,3,doauntukMH370,2,domestic short hair,3,doodle,2,DSH,1,duit sampingan,1,dunia artis,1,dunia sicomel,1,emosi,1,entri,3,even,1,event,9,expo,3,facebook,18,fakta,1,fastival,1,fitnah,1,flea,1,flu,1,flyers,1,followers,8,foto,1,frame,1,friendster,2,fullhouse,1,funny,4,GA. give away,5,Gadget,1,gambar hiasan,1,ganjaran,1,gathering cat in the garden,3,gelagat,10,geng blogger,11,germisep,1,giveaway,7,glove,1,google,1,google earth,1,google maps,1,gps,1,grooming services,1,guinea pigs,1,hadiah,4,hamil,1,happy birthday,2,harga,1,hari raya aidil adha,4,hari raya aidil fitri,3,hari wilayah,1,harian metro,1,hasad dengki,1,hasil tangan,1,hiasan dinding,1,hibah,2,homemade,2,hotel kucing & spa kinrara,1,i want to touch a cats,1,icon,1,idea,1,iklan,9,imexa,2,inf,1,info,200,info kesihatan,47,info kucing,183,Info mylovely-cats,243,info sahabat,216,infografik,7,islam,2,jajan,1,jalan-jalan cari info,19,jalan-jalan cari kedai,3,jemputan khas,2,johor,1,joke,2,jual,1,kartun,1,kasih sayang,1,kasih sayang ibu,1,kejam,2,kemalangan,1,kembiri,1,kenagan,1,kenali sicomel,3,keputusan,2,kill,1,kinrara,1,kisah dongeng,1,kisah islam,2,kisah lawak,3,kisah nabi,2,kisah teladan,3,kitten,8,kitten for sales,8,klinik,1,koleksi,1,koleksi terhad,1,komen,1,komen anda,2,kongsi,1,konvensyen,1,kraftangan,1,kuala lumpur,1,kucing demam,1,kucing percuma,4,kucing sihat,1,kutu grooming,2,labus,1,lagu,1,larkin,1,lawak,9,lawak sicomel,6,lembah klang,1,Lenovo,1,Lenovo Yoga Tablet 10.1 Series,1,lensa niaga,1,limited edition,1,lion cut,1,lokasi,2,loket,1,luahan hati,1,lynk dot my,1,lynundi,1,maal hijrah,2,mac 2013,1,machiko flea,1,majalah,1,majalah haimeow,2,majlis daerah kluang,1,majlis rumah terbuka,1,makcik mala,1,mandian,1,mandian kutu,2,manila,1,mati dengan sengaja,1,matikan,1,matikan dengan suntikan,1,mating servis,1,maulidur rasul,2,MCFA,1,melaka,1,MEPS higway,1,MH370,2,mini petshop,1,momok,1,moral of story,1,motivasi,1,mudah.my,1,muning,1,myspace,3,nasi lemak kopi o,2,nasihat,1,navigation,1,networking,5,news,1,niat,1,nota penting,2,nuffnang,1,online shop,3,opening,1,organisasi pengurusan,6,packages ZABP,1,pakej kami,6,pakej mandian kutu,2,pameran,4,papan tanda,1,Pelanggan Kami,45,pembeli kucing,1,pembukaan,1,pembunuhan,1,pemenang,2,pemilik,2,pencarian bloglist,1,penderaan haiwan,1,pengguna,2,penghargaan,2,pengumuman,8,pengurusan haiwan,2,penjagaan sicomel,1,perasmian,1,peraturan,1,perayaan,2,percuma,5,perkhidmatan cat sitting,1,perkhidmatan grooming,6,perkhidmatan mating,15,perkhidmatan SAH,1,perkhidmatan trimming,2,persian semi flat face,5,persiapan awal,1,personal,1,pertandingan,31,pesanan,1,pet blower,1,pet lover,1,petition,1,petsafe,1,petua,1,photoshop,1,pick up services,1,posing,3,post,3,poster,2,pray4MH370,2,prince,2,produk baru,2,program,10,program santai,6,program sihat,11,Promosi,38,promotion,2,PTS,1,puasa,1,puchong,2,puisi,1,puppies,1,pusat jagaan haiwan,1,pusat jagaan kucing,1,pusat perlindungan kucing,1,put to sleep,1,putrajaya,1,Q-A,2,r.i.p,1,rabu tanpa perkataan,1,ragam kucing,13,ramadhan,1,rawat,1,review Services,1,rewards,1,RTM,1,rukun islam,1,sajak,2,sakit telinga dan mata,1,salam ramadhan,1,sales of kitten,12,sambal tempoyak petai ikan bilis,1,sambutan,1,sampul angpau versi ZABP,2,sampul hari raya 2013,1,sangkar baru,1,says dot com,1,school holiday,1,sedih,1,segera,1,segmen,34,segmen fb,2,sehati sejiwa,1,selamat ulang tahun,2,selangor,2,selingan,6,sembang kucing,2,services grooming,4,servis,2,servis boarding,3,servis iklan berbayar,1,sharing,1,show,1,si anur dan si miaw,3,si chuki,1,si momot,3,sicomel,4,signboard,1,Simalang,2,simptom,1,sistem gps,1,Sistem imunisasi Badan,1,siti,1,siti dimiliki,1,social,1,social network,1,song,2,SPM 2011,1,sticky,2,suit tabung,1,super specials boarding free,1,syarat dan terma,1,tag 4 u malaysia,1,tag nama,1,tagged,1,tahniah,1,tahun baru,1,tahun baru cina,2,takziah,3,taman puncak jalil,1,taman tasik permaisuri,1,tampoi,1,tazkirah,18,Tazkirah jumaat,24,terma dan syarat,1,Testimoni,28,TF advance,1,thumbler,1,tick,1,tidur dengan suntikan,1,tidurkan,1,tip dan panduan,49,tip mandian kutu,2,Tips Penjagaan Kucing,90,transfer factor 4 life,1,treat,1,trimming services,1,tuah,1,tutorial,2,tv9,2,twitter,2,ucapan,30,undang-undang,1,undian,1,utusan malaysia,1,veterinar,1,video,7,vime- frondog,1,waze,1,wetfood,1,wish,2,wordless wednesday,73,wordpress,1,world,1,yink,1,youtube,14,yuna,1,zabp,1,zul & azizi baording pets,1,
ltr
item
Zul & Azizi Boarding Pets: Tips Sicomel: Penyebab Kenapa Kucing Menjelir seperti Anjing
Tips Sicomel: Penyebab Kenapa Kucing Menjelir seperti Anjing
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjB9hVDr2CDPhsU2b3kw6clE_JZ_by_6q7iSLlq_uXzKk9S-FrdNV_5c8xofvNa6nKfOT18_wx7zvm9Scx3DhMumbJHx_R6blaVTikFlQBFJzwewK_gVOS3eGctxC32k03O11sogoKJIu7L/s1600/kucingjelirlidah.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjB9hVDr2CDPhsU2b3kw6clE_JZ_by_6q7iSLlq_uXzKk9S-FrdNV_5c8xofvNa6nKfOT18_wx7zvm9Scx3DhMumbJHx_R6blaVTikFlQBFJzwewK_gVOS3eGctxC32k03O11sogoKJIu7L/s72-c/kucingjelirlidah.jpg
Zul & Azizi Boarding Pets
https://mylovely-cats.blogspot.com/2011/10/tips-sicomel-penyebab-kenapa-kucing.html
https://mylovely-cats.blogspot.com/
https://mylovely-cats.blogspot.com/
https://mylovely-cats.blogspot.com/2011/10/tips-sicomel-penyebab-kenapa-kucing.html
true
8534666320151591297
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content